Vonk!

Bang! Vonk!

Ik tel 6 vonken en jij?

Ik ben er nog niet achter waarom het “Vonk Podcast” heet.

Fiona Vonk? Nee. Een zwarte achtergrond in het logo, wil dat iets zeggen?

Een vonk; de vonken vliegen eraf?! Dat misschien ? De aankondiging maakte mij nieuwsgierig in elk geval. Spot if I spark? In elk geval, ik dacht : ik ga luisteren en kijken naar de eerste aflevering. Zo gaat het tegenwoordig, hoewel oorspronkelijk een podcast, een radioprogramma was, via internet. Traditionele radio is zo breed mogelijk; bij podcasts wordt juist de diepte opgezocht. Dat hoeft echter niet, weet ik. Wat wèl moet, wat mij betreft , het moet op de een of andere manier meteen pakken. Niet dat ik al heel snel “op zwart ga” en even geen Frank, maar Sjaak Afhaak heet. Als de host, een pedagoog aan tafel heeft , is dat voor mij een eerste vonk, vanwege mijn interesse en achtergrond. Na een paar minuten luisteren, vraag ik me af , is dit koffietijd of een Vonk podcast en waarom komt niemand de koffiemelk en speculaas even brengen? Het is immers bijna sinterklaastijd , niet waar? Nou is dat bij de supermarkten al vanaf de eerste dag van september, maar okee. Een vonk moet zorgen voor een vuurtje, zou ik denken. Tot nu toe was het nog gegeit. Gaat het nu beginnen, een gesprek over pedagogiek? Daar zat ik namelijk voor klaar!

In elk geval, vanwege mijn achtergrond, kan het interssant zijn hoe een pedagoog , nog erg jong aankijkt tegen opvoeden, eind 2023. Hier heb ik dan misschien vonk 2? Zou het?! We hebben het hier wel over de Nederlandse situatie , waar een kind niet persé meer hoeft te luisteren. Sorry, dat is mijn mening en mijn ondervinding; ouders zijn vriendjes geworden en geen ouder. 500 kilometer verderop in zuidwaartse richting gaat het even wat anders, kan ik zeggen. En steken we het kanaal even over , hetzelfde verhaal. Welk verhaal dan? Het zeer ouderwetse verhaal dat kinderen opgevoed worden. Dat wat wij hier zo slecht vinden, want …nee, je moet hier een vriendje van je kind zijn. Bang! Vonk! Ja, dat moet ook, met en streep onder ook. Zeker! Het opvoeden hoeft niet met harde hand, wel met duidelijkheid en consequent zijn bijvoorbeeld. Vergelijk het toch maar een beetje met een hond. Wat is er zó vreselijk mis met wat discipline bijvoorbeeld? Kinderen die aan tafel moeten blijven zitten, is dat mishandeling ? Een kind uit groep 7 energy – drink geven , omdat hij dat nou eenmaal wil? Dat rennen en gillen in de supermarkt is ook niet leuk. [geef hem dan maar zijn zin] Dat zie ik dan ook regelmatig gebeuren en jij misschien ook? Of valt het al niet meer op? Dat kan ook! Wee je gebeente als je zou zeggen “het is hier geen speeltuin!”

Nu dan nog een vonk!? Ja, ik vonk! Dit blog gaat over een podcast, maar vooral over opvoeden in deze tijd. Ik vonk, maar brand niet. Misschien ook wel, omdat ik er zelf weinig mee te maken heb vandaag de dag. Zoals ik gisteren nog zei, tegen iemand: dat ik tegenwoordig blij ben dat ik geen kinderen heb. Eerlijk is eerlijk; ik had vroeger altijd gedacht dat ik wel kinderen zou krijgen, maar het gebeurde niet. Kinderen vind ik nog steeds leuk, als ik mijn neefjes zie of kinderen bij een concert met swingende muziek. Dan vonkt het wel bij me, maar dat is de vonk van liefde, die ik voel voor dieren en kinderen.

(En soms ook met volwassen mensen. )