Frank’s nieuwe hobby

Retourneren; het is zo leuk!

Retourneren doe je niet zomaar! Ik zeg altijd: retourneren, moet je leren.

Dit speelt al heel lang geleden, dit stukje verhaal.

Als je vroeger een tas wilde kopen bijvoorbeeld, ging je naar V en D of je ging naar de winkel er tegenover waar ze tassen en koffers verkochten. Geen punt! Je werd vriendelijk geholpen en je verliet de winkel. Bij dat grote warenhuis werd je soms wel wat minder goed geholpen, maar daar was het soms dan weer wel prijzencircus. Dat is nu ook, maar dan andersom: Dingen worden onbetaalbaar!

Terug naar mijn hobby. Straks ga ik weer gezellig naar en postNL punt en deze keer om laarzen te retourneren. Leuk joh! Zoals ik al zei: retourneren, moet je leren.

Waar moet je allereerst op letten: Is het gratis? Ik had laatst per ongeluk iets besteld , waar ik niks aan bleek te hebben. Toen kwam ik er te laat achter dat de kosten om het terug te sturen voor mij waren. Het was niet super veel geld, maar wel de prijs van 2 broden bij een èchte bakker. Dus: geen verdeelpunt, maar een echte bakker. Mèt personeel die je ook graag vertellen, wat er precies in het brood zit of…..in de veganistische eierkoek. Daar gaat het niet om nu! Brood breng je niet terug. Tenminste ….? Ik heb het wel eens terug gebracht, omdat het ongesneden was. Echt waar? Ja, echt waar. Ik stond nog wel voor de deur van de winkel. Dat dan weer wel. Ze begreep het al niet: ik nam toch altijd gesneden?

Waar moet je nog meer op letten, bij retourneren?

Nou, dat je het goede label in de doos doet. Dan zeg je nu misschien, maar dat kan toch niet fout gaan?! Jawel! Kàn. Zelfs een ervaren besteller kan dat foutje maken. Dit zijn laarzen van Hunter , niet van Biden, maar stel dat er in de doos een label zit met daarop “Bresser MyTime WBW Wekker Wit / Blauw” , dan zou de persoon die het uitpakt en controleert, helemaal in de war raken. Dus, dat is nog een gratis tip en ja, ik heb het wel eens fout gedaan. Ik ontdekte het wel nog thuis trouwens. Dus, nog op tijd hersteld.

Over laarzen in 2024 nog iets: let op het merk! Ga je lopen met deze laarzen, kom je de “verkeerde” tegen, kun je zomaar een pets tegen je oor aan krijgen, want je zou een jager kunnen zijn. Daar ga je al! Die moeten dus terug en dan komt meteen de volgende tip:

Bewaar je doos! Ik bedoel niet mensen , maar de doos van karton, waar jouw artikel in bezorgd werd. Die doos die CO2 neutraal bezorgd werd. Die! Ik heb als bewijs, vanmorgen nog een foto gemaakt van de tekst op de doos. CO2 neutraal?! door een jongeman in een busje op diesel. Gelukkig maar, want stel je voor, te weinig CO2 is niet best.

Verder naar tip 3: zorg dat je altijd voldoende tape èn plakband en een schaar in huis hebt. Belangrijke tip! Anders sta je daar, met je doos of als doos. Goed dicht plakken en het label het liefst met doorzichtig plakband. Dàt heb ik trouwens nog nooit meegemaakt, dat ik tape over het antwoordnummer had geplakt.

Wat is er nog meer leuk aan retourneren? Nou, het ritje naar het dichtstbijzijnde postNL kantoortje. Het is toch een soort kantoortje; een huiskamer is het niet. Dan even een leuk praatje. De vorige keer sprak ik een man die in dat kantoortje stond en mijn retourtje aannam. Hij vertelde dat het enorm was toegenomen, het liep de spuigaten uit: het retour zenden. Vandaar dat sommige winkels – of moet je zeggen magazijnen ? – jou zelf de kosten laten betalen , als jouw artikel niet bevalt.

Wacht even, nog een tip: je kunt ook iets bestellen en de bezorging niet accepteren, maar dat is minder leuk. Dan is op een regenachtige avond de bezorger eindelijk bij jouw huis , heeft ie al haast , is soms wat chagrijnig en dan zeg jij “neem maar weer mee.” Da’s niet leuk!

Nog even specifiek over laarzen dan nog. Waarom heb ik ze nou terug gestuurd? Ik lag in bed en opeens dacht ik: ik heb helemaal geen laarzen nodig! We gaan naar een super hete en droge zomer. Zo droog dat er zelfs een water- tekort komt! Dat mensen van dorst dood gaan, net als in het verhaal van, ach hoe heet het…? Oh ja, Jodokus Kwak.